جانم فدای امیرالمومنین علی
❤ در غدیر خم، بیا کامل شویم
«یاعلی» گوییم و صاحبدل شویم❤
♥ «یاعلی» گوییم تا بالا شویم
قطرهها💦، ای قطرهها، دریا 🌊 شویم♥️
🔰🔰🔰🔰🔰
💎 تاجگذاری غدیر به چه معناست؟
در مورد عید بودن، عید غدیرخم و تاجگذاری امیرالمومنین علی(علیه السلام)
علامه امینی می نویسد:
«به شرحی که از مجموع روایات عامه و خاصه مذکور افتاد، دانستید که صاحب مقام شامخ خلافت کبرای اسلامی تعیین شد و منصب ولایت عهد نبوی بدو واگذار گردید. اکنون، همان طور که سیره ملوک و پادشاهان است، شایسته و سزاوار بوده که مراسم تاجگذاری نیز انجام پذیرد؛به همین جهت، از رسول خدا(ص) روایت شده است که فرمود: عمامه به منزله تاج و دیهیم عرب است. این حدیث را قضاعی و دیلمی روایت کرده اند و سیوطی نیز صحت آن را تأیید کرده و ابن اثیر در النهایه آن را آورده است.مرتضی حنفی زبیدی گوید: تاج، یعنی اکلیل و فضه و عمامه، و لغت اخیر بنابر تشبیه است. جمع تاج، تیجان و اتواج است، و عرب عمامه را تاج می نامد و در حدیث آمده است: العمائم تیجان العرب که تیجان جمع تاج است و آن چیزی است که از طلا و جواهر برای پادشاهان ساخته می شود. بر این اساس، رسول خدا در روز غدیر به طرز خاصی عمامه بر سر على گذارد که بیانگر عظمت و جلال آن جناب بود. آری، رسول خدا با عمامه خود که سحاب نام داشت، بدست مبارکش در آن اجتماع عظیم على(ع) را تاجگذاری فرمود،که در کنزالعمال مذکور است که از عبدالله بن شخیر، از عبدالرحمن بن عدی بحرانی، از برادرش عبدالاعلی بن عدی روایت شده که گفت: همانا رسول خدا علی بن ابی طالب را نزد خود خواند و عمامه بر سر او بست و طرفی از آن را پشت سر او افکند و از حافظ دیلمی، از ابن عباس روایت شده که گفت: چون رسول خدا عمامه سحاب؟ را بر سر على نهاد، به او فرمود: یا علی، عمامه تاج عرب است.»[۱]
سپس ایشان از برخی از علمای غیر شیعه نام می برد که این موضوع را در کتاب خود آورده و به طور کامل آن را با جزئیات شرح داده اند و در نهایت می نویسد:«آنچه که در باره جمله «علی سحاب بر سر دارد» به شیعه نسبت داده می شود، همین معنی است و احدی از شیعه هیچگاه معنی دیگری برای این جمله در نظر نگرفته، چنانکه ملطی گمان برده است، بلکه مردمانی این جمله را به معنای دیگری تأویل کرده و آن را بر سبیل افترا و تهمت به ما نسبت داده اند که حساب خیانت و افترای آنها با خداست.بنابراین آنچه ذکر شد، این روز تاجگذاری فرخنده ترین روز در اسلام است و بزرگ ترین روز جشن و سرور برای دوستداران امیرالمؤمنین ، همان طور که برای دشمنان و بد اندیشان روز غم و غصه و کینه اندوزی است.»[۲]
🔰🔰🔰🔰🔰
💎 گفتاری پیرامون سند حدیث غدیر
علامه امینی انگیزه خود را از تألیف این بخش چنین بیان می کند: «از آنجایی که این حدیث خود به خود از هرگونه دلیل و استدلال بی نیاز است،که بسیاری از رجال سند آن کسانی هستند که در صحیح مسلم و صحیح بخاری نامشان ثبت گشته و مورد اعتماد و ثقه بودن آنها تأیید شده است!بنابراین، انگیزه ما در ایراد این بحث فقط بیان حقیقت ثابت است که هم آهنگی و اتفاق نظر علمای شیعه و سنّی را بر صحت و تواتر این داستان نشان دهیم تا خوانندگان بدانند که هر کس از این شاهراه منحرف شود،از مسیر مستقیم حقیقی جدا شده و از وجهۀ مورد اتفاق و اجتماع امّت اسلامی رو گردانده است،در حالی که خود معتقد و معترف است که امت اسلامی هرگز بر یک امر خبط و خلاف واقع اجتماع و اتفاق نمی کند.»[۳]
🔰🔰🔰🔰🔰
💎 حادثه مهم غدیر خم
هر انسانی باید برای نشر امری که در روز ۱۸ ذیالحجه سال ۱۰ هجری قمری در غدیر خم[۴] اتفاق افتاد یعنی وصایت و جانشینی حضرت امیر(ع)، به اندازه توان خود تلاش کند؛چرا که ابتدا این وظیفه را خداوند به خاتم پیامبران خود ابلاغ کرد و فرمود:«ای پیامبر! آنچه را از سوی پروردگارت بر تو نازل شده [به مردم] برسان. اگر این کار را نکنی، رسالت الهی را به انجام نرساندهای و خداوند از مردم نگاهت خواهد داشت.»[۵] بعد از نزول این آیه حضرت رسول(ص) در خطبه ای که در آنروز خواند با تکرار عبارت «یا معاشر الناس!» نه تنها جمعی که حاضر بودند بلکه همه انسانها را مورد خطاب قرار داد تا بعد از آن زمان هر انسانی که از این جریان مطلع شود،خود را مسئول بداند؛همین جدیت انسانها در طول تاریخ سبب شد که مستند و یقینی بودن اصل واقعه غدیر خم تا جایی پیش برود که متکلمان،مفسران،علمای علم کلام،مورخان و حتی علمای علم لغت از ذکر این واقعه نتوانستند سرباز زنند و به ناچار در کتاب و اثر خود به ذکر آن پرداخته اند.این مسلم بودن نشان از این دارد که در اصل وقوع چنین واقعه تاریخی شکی نیست و علامه هم در صفحات ابتدایی مجموعه الغدیر چنین می نویسد: «با آن جهد و مشقتی که پیامبر(ص) در کیفیت زمانی و مکانی ابلاغ این امر در روز غدیر خم بر خود هموار فرمود،وقوع این واقعه طوری است که حتی دو نفر هم در آن اختلاف نتوانند داشت، هر چند بنا به اغراض و شائبه هایی که بر افراد آگاه و بینا پوشیده نیست،در مدلول و مفاد آن اختلاف کردند.»[۶]سپس علامه نام تعدادی از عالمان بیان می کند که در اثر خود یا به میل باطنی یا به ناچار از غدیرخم سخن گفته اند.
باز خوانی نگاه علامه امینی در اهتمام به غدیر خم
نویسنده: محمد حیدری-کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی (گروه پژوهشهای دینی۲ خانه دکتر قاسمی،یزد)
ارسال شده در تاریخ ۵ فروردین ۱۴۰۰
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
[۱] الغدیر،امینی شیخ عبد الحسین،مترجم واحدی محمد تقی،مرکز چاپ و نشز بنیاد بعثت،تهران-۱۳۸۶،چاپ اول،جلد اول،ص۴۹۱و۴۹۲و۴۹۴
[۲] همان ص ۴۹۵
[۳] همان ص۴۹۷و۴۹۸
[۴] «غدیر خم» نام ناحیهای در میان مکه و مدینه است که بر سر راه حاجیان قرار دارد و به خاطر وجود برکهای در این محل که در آن آب باران جمع میشدهاست، به این نام شهرت یافتهاست. غدیر در ۳–۴ کیلومتری جحفه واقع شده و جحفه در ۶۴ کیلومتری مکه قرار دارد
[۵] سوره مائده آیه۶۷ ( یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ)
[6] الغدیر،امینی شیخ عبد الحسین،مترجم واحدی محمد تقی،مرکز چاپ و نشز بنیاد بعثت،تهران-۱۳۸۶،چاپ اول،جلد اول، ص۶۶