❤ در غدیر خم، بیا کامل شویم
«یاعلی» گوییم و صاحبدل شویم❤
♥ «یاعلی» گوییم تا بالا شویم
قطرهها💦، ای قطرهها، دریا 🌊 شویم♥️
🔰🔰🔰🔰🔰
💎 تاجگذاری غدیر به چه معناست؟
در مورد عید بودن، عید غدیرخم و تاجگذاری امیرالمومنین علی(علیه السلام)
علامه امینی می نویسد:
«به شرحی که از مجموع روایات عامه و خاصه مذکور افتاد، دانستید که صاحب مقام شامخ خلافت کبرای اسلامی تعیین شد و منصب ولایت عهد نبوی بدو واگذار گردید. اکنون، همان طور که سیره ملوک و پادشاهان است، شایسته و سزاوار بوده که مراسم تاجگذاری نیز انجام پذیرد؛به همین جهت، از رسول خدا(ص) روایت شده است که فرمود: عمامه به منزله تاج و دیهیم عرب است. این حدیث را قضاعی و دیلمی روایت کرده اند و سیوطی نیز صحت آن را تأیید کرده و ابن اثیر در النهایه آن را آورده است.مرتضی حنفی زبیدی گوید: تاج، یعنی اکلیل و فضه و عمامه، و لغت اخیر بنابر تشبیه است. جمع تاج، تیجان و اتواج است، و عرب عمامه را تاج می نامد و در حدیث آمده است: العمائم تیجان العرب که تیجان جمع تاج است و آن چیزی است که از طلا و جواهر برای پادشاهان ساخته می شود. بر این اساس، رسول خدا در روز غدیر به طرز خاصی عمامه بر سر على گذارد که بیانگر عظمت و جلال آن جناب بود. آری، رسول خدا با عمامه خود که سحاب نام داشت، بدست مبارکش در آن اجتماع عظیم على(ع) را تاجگذاری فرمود،که در کنزالعمال مذکور است که از عبدالله بن شخیر، از عبدالرحمن بن عدی بحرانی، از برادرش عبدالاعلی بن عدی روایت شده که گفت: همانا رسول خدا علی بن ابی طالب را نزد خود خواند و عمامه بر سر او بست و طرفی از آن را پشت سر او افکند و از حافظ دیلمی، از ابن عباس روایت شده که گفت: چون رسول خدا عمامه سحاب؟ را بر سر على نهاد، به او فرمود: یا علی، عمامه تاج عرب است.»[۱]
سپس ایشان از برخی از علمای غیر شیعه نام می برد که این موضوع را در کتاب خود آورده و به طور کامل آن را با جزئیات شرح داده اند و در نهایت می نویسد:«آنچه که در باره جمله «علی سحاب بر سر دارد» به شیعه نسبت داده می شود، همین معنی است و احدی از شیعه هیچگاه معنی دیگری برای این جمله در نظر نگرفته، چنانکه ملطی گمان برده است، بلکه مردمانی این جمله را به معنای دیگری تأویل کرده و آن را بر سبیل افترا و تهمت به ما نسبت داده اند که حساب خیانت و افترای آنها با خداست.بنابراین آنچه ذکر شد، این روز تاجگذاری فرخنده ترین روز در اسلام است و بزرگ ترین روز جشن و سرور برای دوستداران امیرالمؤمنین ، همان طور که برای دشمنان و بد اندیشان روز غم و غصه و کینه اندوزی است.»[۲]
امام هشتم حضرت رضا علیه السلام فرمودند:
عقل شخص مسلمان تمام نيست، مگر اين كه ده خصلت را دارا باشد:
1ـ از او اميد خير باشد
2ـ مردم از بدى او در امان باشند
3ـ خير اندك ديگرى را بسيار شمارد
4ـ خير بسيار خود را اندك شمارد
5ـ هر چه حاجت از او خواهند دلتنگ نشود
6ـ در عمر خود از دانش طلبى خسته نشود
7ـ فقر در راه خدايش از توانگرى محبوبتر باشد
8ـ خوارى در راه خدايش از عزّت با دشمنش محبوبتر باشد
9ـ گمنامى را از پرنامى خواهانتر باشد
سپس فرمود: دهمین و چيست دهمین؟ به او گفته شد: چيست؟
فرمود: احدى را ننگرد جز اين كه بگويد او از من بهتر و پرهيزكارتر است.
💎💎💎
لا يَتِمُّ عَقْلُ امْرِء مُسْلِم حَتّى تَكُونَ فيهِ عَشْرُ خِصال: أَلْخَيْرُ مِنْهُ مَأمُولٌ. وَ الشَّرُّ مِنْهُ مَأْمُونٌ. يَسْتَكْثِرُ قَليلَ الْخَيْرِ مِنْ غَيْرِهِ، وَ يَسْتَقِلُّ كَثيرَ الْخَيْرِ مِنْ نَفْسِهِ. لا يَسْأَمُ مِنْ طَلَبِ الْحَوائِجِ إِلَيْهِ، وَ لا يَمَلُّ مِنْ طَلَبِ الْعِلْمِ طُولَ دَهْرِهِ. أَلْفَقْرُ فِى اللّهِ أَحَبُّ إِلَيْهِ مِنَ الْغِنى. وَ الذُّلُّ فىِ اللّهِ أَحَبُّ إِلَيْهِ مِنَ الْعِزِّ فى عَدُوِّهِ. وَ الْخُمُولُ أَشْهى إِلَيْهِ مِنَ الشُّهْرَةِ.
ثُمَّ قالَ عليه السلام: أَلْعاشِرَةُ وَ مَا الْعاشِرَةُ؟ قيلَ لَهُ: ما هِىَ؟ قالَ عليه السلام: لا يَرى أَحَدًا إِلاّ قالَ: هُوَ خَيْرٌ مِنّى وَ أَتْقى»